FOTOGRAFIA KULINARNA

CO POWINNAŚ WIEDZIEĆ O OBIEKTYWACH ROZPOCZYNAJĄC PRZYGODĘ Z FOTOGRAFIĄ KULINARNĄ?

W ostatnim poście rozwiałam wątpliwości, dręczące wiele osób rozpoczynających fotograficzną przygodę – czy aparat ma znaczenie? Otóż moi drodzy – nie ma. Zarówno starym aparatem jak i najnowszym cudem technologii możesz zrobić piękne, jak i bardzo przeciętne zdjęcia. Wszystko zależy od twoich umiejętności oraz … obiektywu z jakiego korzystasz. Tak! Obiektywy mają w fotografii ogromne znaczenie i jeśli masz do wyboru inwestycję w nowy sprzęt lub obiektyw – wybierz to drugie!
Nie będę się tu rozpisywać na temat budowy i technicznych, drobiazgowych parametrów, bo zależy mi żeby ten post był zrozumiały dla osób początkujących, które po prostu chciałyby fotografować ale nie mają pojęcia jaki sprzęt wybrać i na co zwrócić uwagę. Dlatego od początku 😊 Wybierając obiektyw należy przyjrzeć się najważniejszym parametrom.

OGNISKOWA

To po prostu długość obiektywu wyrażona w mm. Wyróżniamy dwa rodzaje obiektywów: zmiennoogniskowe oraz stałoogniskowe. Mówiąc najprościej – zmiennoogniskowe (np. 18-55mm, 70-300mm) to po prostu obiektywy, które mają zoom. Ustawiając aparat w jednym miejscu możemy przybliżać się i oddalać od fotografowanego obiektu „kręcąc” po prostu obiektywem.  Z kolei stałoogniskowe (np. 35 mm, 50 mm) nie mają takiej opcji. Chcąc wykonać zdjęcia w przybliżeniu musisz przysunąć się do obiektu.

IM WIĘKSZA OGNISKOWA TYM MNIEJSZY KĄT WIDZENIA

Wyobraź sobie zastawiony stół, który chcesz sfotografować w góry. Wykonując zdjęcie za pomocą aparatu z obiektywem 35 mm uchwycisz cały blat, ale używając obiektywu 50 mm „złapiesz” tylko fragment stołu. Spójrz na zdjęcia – wszystkie robione są z tej samej odległości od obiektu, różnymi obiektywami.

Stajemy zatem przed pytaniem – jaki obiektyw sprawdzi się w fotografii kulinarnej? Aby świadomie dokonać wyboru musisz zrozumieć kilka zależności:

  1. Im dłuższa ogniskowa tym mniejszy kąt widzenia, czyli mówiąc łapotologicznie „mniej zmieści się w kadrze” jeśli zrobisz zdjęcie obiektywem 50 mm, a więcej jeśli używasz 35 mm. Do fotografii kulinarnej wybieraj max 105 mm, bo próbując robić zdjęcie jeszcze „dłuższym” (300mm, 40y mm) obiektywem będziesz się musiała mocno odsunąć do tyłu by cokolwiek złapać w kadrze, a w mieszkaniu nie ma po prostu na to miejsca. Taki obiektyw ma swoje zastosowanie w fotografii macro, gdzie skupiasz się na malutkich detalach fotografując np. owady.
  2. Im dłuższa ogniskowa tym mniejsza głębia ostrości. Jest to równoznaczne z tym, że tło będzie bardziej rozmyte, a często taki efekt jest pożądany w fotografii kulinarnej. Dlatego jeśli chcesz robić zdjęcia bardziej klimatyczne, z pięknie rozmytym tłem wybieraj obiektywy max 35 mm, gdyż krótsze nie dadzą tak dużego efektu.
  3. Obiektywy stałoogniskowe są jaśniejsze od zmiennoogniskowych – zmiennoogniskowe najczęściej zaczynają się od f/2.8, podczas gdy stałoogniskowe zaczynają się od przysłony 1.8, 1.4, czasem 1.2. Krótko mówiąc – w fotografii kulinarnej, im jaśniejszy obiektyw, tym lepiej.

PRZYSŁONA

Skoro jesteśmy przy jasności obiektywu omówię wam krótko czym jest w ogóle ta przysłona – to niezwykle ważny parametr, który decyduje o tym ile światła „wpadnie do aparatu”.  

IM NIŻSZA WARTOŚĆ PRZYSŁONY TYM WIĘCEJ ŚWIATŁA DOTRZE DO MATRYCY

Wartość przysłony zawsze podana jest na obiektywie tj. f1.2, f1.4, f,2.8 – im niższa wartość tym obiektyw jest jaśniejszy.

Na co wpływa przysłona?

  1. Jasność zdjęć – o przysłonie i innych parametrach opowiem w innym poście, ale najkrócej mówiąc im jaśniejszy obiektyw tym lepsza jakość zdjęcia (używając obiektywu z małą wartością przysłony ustawiamy mniejsze ISO oraz krótszy czas naświetlania). Uogólniając – dzięki niskiej wartości ISO zdjęcie ma mniej szumów, a dzięki krótszemu czasowi naświetlenia mamy większą szansę na zrobienie ostrego zdjęcia „z ręki” nie używając statywu.
  2. Głębię ostrości – im niższa wartość przysłony tym mniejsza głębia ostrości, czytaj: f 1,4 pięknie rozmyje tło, f 3,5 nie uzyskamy takiego efektu.

Spójrz na poniższe zdjęcia i zwróć uwagę na sposób rozmycia tła przez różne obiektywy.

PODSUMOWANIE

Moim podstawowym obiektywem do fotografii kulinarnej jest 50 mm – jasny, standardowy, stałoogniskowy model. Korzystam z Canona 50 mm f 1.8, który naprawdę polecam, szczególnie, że jest bardzo korzystny cenowo i jakością dorównuje droższym modelom. Spójrz na zdjęcia poniżej – aparat tworzy prawdziwą magię, dzięki klimatycznym rozmyciom. 

Drugim, z którego korzystam szczególnie przy wykonywaniu zdjęć z góry jest szerokokątny Canon 35 mm, f 2.0 – w fotografii kulinarnej bardzo przydatny.

Dodatkowo fotografuję zmiennoogniskowym obiektywem Sigma 17-50 mm, f 2.8 – nie stosuję go jednak w fotografowaniu jedzenia, gdyż nie daje efektu pięknego rozmycia tła i nie jest jak jasnym obiektywem jak stałoogniskowe. Służy mi za to na co dzień, na wyjazdy i spotkania z przyjaciółmi.

 

 

2 thoughts on “CO POWINNAŚ WIEDZIEĆ O OBIEKTYWACH ROZPOCZYNAJĄC PRZYGODĘ Z FOTOGRAFIĄ KULINARNĄ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *