FOTOGRAFIA KULINARNA

NIEZBĘDNIK POCZĄTKUJĄCEGO FOTOGRAFA KULINARNEGO

Jeśli jesteś na początku swojej fotograficznej drogi pewnie czujesz się zagubiona i nie wiesz w co warto się zaopatrzyć, na co nie warto wydawać pieniędzy i co jest absolutnym „must have”. Poniżej opiszę ci kilka niezbędnych rzeczy, które każdy fotograf, myślę że nie tylko kulinarny, powinien mieć. Jeśli fotografujesz ludzi, jakieś produkty typu ubrania czy biżuteria – również te fotograficzne gadżety będą ci bardzo pomocne.

  1. APARAT

No dobra, to taki banał. Ale aparat ważna rzecz – i nie ważne jaki masz. Mówię to z całą powagą, więc jeśli żyjesz nadal w przekonaniu, że droższym sprzętem zrobisz super zdjęcia, a tańszym się nie da, to zapraszam się na mój aparatowy test.

  1. OBIEKTYW

Również o obiektywach napisałam osobny post, bo w przeciwieństwie do aparatu – obiektyw ma znaczenie ogromne. Przeczytaj ten post koniecznie jeśli nie wiesz jak wybrać odpowiedni dla siebie sprzęt a ja powiem krótko – jeśli chcesz fotografować jedzenie lub inne produkty to tak naprawdę, przynajmniej na początek, wystarczy ci jeden obiektyw – stałoogniskowy 50 mm. To najczęstszy wybór fotografów kulinarnych.

  1. STATYW

Przez długi czas myślałam, że statyw to niepotrzebny wydatek. Jak bardzo się pomyliłam!! Jeśli robisz portrety, fotografujesz przyrodę czy miasto – spokojnie możesz się bez niego obejść. Przy fotografii kulinarnej i produktowej – no way!

Wyobraź sobie, że chcesz sfotografować danie. Układasz sobie wszystko, bierzesz aparat do ręki, ustawiasz fajny kadr i robisz zdjęcie. Ujęcie jest super, ale na zdjęciu czegoś ci brakuje. Więc ponownie stylizujesz, dokładasz jakiś element i próbujesz znowu. I już tak idealnie ci nie wychodzi bo trudno ci złapać ten sam kąt. Czy nie jest dużo łatwiej ustawić aparat na statywie, złapać dobre ustawienie, mieć obie wolne ręce, na bieżąco sobie coś poprawiać na planie i pooglądać w aparacie czy już jest perfekcyjnie. No pewnie, że dużo łatwiej! Drugi plus – przy gorszym oświetleniu trudniej będzie ci zrobić ostre zdjęcie z ręki. Na statywie aparat jest stabilny więc nie musisz się o to martwić.

Choć posiadanie statywu nie jest obowiązkiem – polecam go nabyć, bo bardzo ułatwia pracę. Trudno jest stać pochylając się nad daniem, łapać idealny kadr i ostrość gdy bolą plecy i ręce drżą. Dlatego statyw to mój „must have”! Wybierz jednak taki, którego obsługa jest szybka i nieskomplikowana. Ja używam modelu Velbon 5300D.

  1. BLENDA

Robiłaś kiedyś zdjęcie i zastanawiałaś się co zrobić z tymi brzydkimi cieniami? Mi bardzo psuły zdjęcia i nie widziałam jak się ich pozbyć. A wystarczy przyłożyć blendę, by odbić światło i po cieniach. Jeśli nie masz w domu blendy możesz użyć kawałka styropianu, kawałka białego papieru lub lusterka.

  1. DYFUZOR

To po prostu kawałek białego materiału (dostępny w zestawie blend), który rozprasza promienie światła. Co to znaczy? Jeśli robisz zdjęcia produktu, który znajduje się bezpośrednio w promieniach słonecznych powstaną bardzo ostre cienie a zdjęcie wyjdzie mocno prześwietlone. Aby te promienie rozproszyć i sprawić by były delikatniejsze wystarczy ustawić dyfuzor pomiędzy nimi a fotografowanym obiektem. Nie masz dyfuzora – zawieś na oknie jasny, cienki materiał np. bawełniane prześcieradło.

  1. TŁA

To bardzo ważny element w fotografii kulinarnej i produktowej. Tło można namalować samemu lub kupić gotowe. Ale także tłem może być wiele rzeczy, które masz w domu – ładne płytki, kamienny lub drewniany blat, plecione swetry, różne materiały, stare deski, blachy i cokolwiek co przyjdzie ci do głowy. Musi non być jednak spójne stylem z naczyniami, których używasz i daniem.

  1. AKCESORIA

Wszelkiego rodzaju naczynia, sztućce, serwety, deski itp. Warto mieć choć małą kolekcję, najlepiej w uniwersalnych kolorach (biel, beż, szarości), gdyż będą pasowały do większość dań i fotografowanych przedmiotów.

To wszystko! Nie potrzeba nic więcej – “oprócz” umiejętności, by tworzyć piękne, bajkowe wręcz zdjęcia. Ciekawa? To zapisz się na mój indywidualny kurs fotografii kulinarnej, a pokażę Ci jak w domowych warunkach tworzyć niezwykłe fotograficzne opowieści.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *